Kansamme tahtoisi maustaa enemmän

Lähes 90 prosenttia suomalaisista tahtoisi lisätä mausteiden käyttöä ruuanlaitossaan, kertoo Meiran teettämä tuore maustetutkimus*. Ainoastaan kahdeksan prosenttia väestöstä ei kokenut tarvetta lisätä maustamista ruuanlaitossaan. Mutta mikä sitten maustamisessa koetaan hankalaksi? Reilulle kolmannekselle omat makutottumukset ovat suurimpana esteenä mausteidenkäytön lisäämiselle (29 %). Myös kolmasosa kokee joidenkin mausteiden käyttömahdollisuudet rajatuiksi sekä sopivanlaisten reseptien löytämisen hankalaksi (29 %). 35–54 -vuotiailla maustamisen kasvattamisen haasteina korostuivat muiden perheenjäsenten makutottumukset.

Mausteen iällä, merkillä ja hinnalla on väliä

Tutkimuksesta kävi ilmi, että puolet suomalaisista säilöö kaapissaan vähintään kaksi vuotta vanhoja mausteita, ja jopa 13 prosenttia säilytti kaapissaan parhaat päivänsä nähneitä, yli viisivuotisia mausteita. Maustekaappi olisi hyvä käydä läpi noin kerran vuodessa ja päivittää parasta ennen -päiväyksen ohittaneet mausteet tuoreisiin, sillä mausteetkin vanhenevat ja menettävät niiden tärkeimmän ominaisuutensa – makunsa. Mausteet voivat oikein säilytettynä säilyä hyvänä kolmekin vuotta, mutta esimerkiksi lieden läheisyydessä säilytettävät mausteet vanhenevat kuumuuden sekä rasvahöyryjen johdosta huomattavasti nopeammin. Kokonaiset mausteet taas säilyvät kauemmin kuin jauhetut mausteet. Meira haluaakin korostaa, kuinka suuri vaikutus tuotteen tuoreudella ja laadulla on mausteiden makuun ja aromaattisuuteen. Moni suomalainen ei välttämättä tiedä, että eri maustemerkkien tuotteissa voi olla suuriakin eroja:

”Asiakkaiden kuulee usein pohtivan, eikö edullinen ja hintava mauste ole ihan samaa tavaraa? Harva tietää, että esimerkiksi edullinen pippuri voi olla niin sanotusti loppuun käytettyä, jolloin pippurista on ensin uutettu pois kaikki öljyt muihin käyttötarkoituksiin tai se on aiempien satokausien jäännöserää. Tämän seurauksena pippuri näyttää edelleen täysin samalta, mutta se ei maistu enää miltään. Siksi tuore kokonainen pippuri on luonnollisesti kalliimpaa – siinä on vielä kaikki aromit tallella”, kuvailee Meiran hankintapäällikkö Aija Pohjanen.

Meira onkin tänä vuonna pakkausuudistuksen yhteydessä antanut kaikille mausteilleen myös laatutakuun; Meiran mausteet ovat aina tuoreimmasta sadosta – näin asiakas voi olla täysin varma, että mausteen aromikkuus ja maku ovat sitä mitä pitää.

Suomalaisen kokin luottopakit: mustapippuri sekä paprikajauhe

Tutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia suomalaisista mieltää itsensä perinteisiksi maustajiksi, mutta tätäkin suurempi joukko, yli puolet, kokee olevansa kokeilevia mausteenkäyttäjiä. Siitä huolimatta, käytetyimpien mausteiden kärkipaikkoja pitävät perinteisemmät ja suomalaiseen makumaailmaan sopivat mustapippuri ja paprikajauhe. Kuitenkin kolmospaikalta löytyy yllättäjä chili, jota suomalaiset ovat uskaltautuneet käyttämään selvästi runsaammin kokkailuissaan. Suomalaisten muita lempimausteita ovat valkosipuli, sipuli sekä arkea helpottavat valmiit mausteseokset. Meiran hankintapäällikkö Aija Pohjanen huomauttaa, että mausteseoksia valittaessa kannattaa olla tarkkana seoksen sisällöstä.

Markkinoilta löytyy mausteseoksia, joissa jopa 70 prosenttia mausteista ja yrteistä on korvattu suolalla ja sokerilla. Meiralla olemme jo vuosia kiinnittäneet erityistä huomiota tähän, ja tarjoamme kattavan valikoiman aromikkaita mausteseoksia, joissa ei ole lainkaan lisättyä suolaa”, jatkaa Pohjanen.

Inhokkimausteiden kärjestä löytyivät taasen sekä kumina että korianteri, jolla onkin usein ollut tapana jakaa kansa kahtia – toiset vihaavat, toiset rakastavat. Alueellisiakin eroja mausteiden käytössä oli huomattavissa: Perinteisemmässä Itä-Suomessa vierastetaan valkosipulia ja Pohjois-Suomessa taas basilika jää suuremmalla todennäköisyydellä kaupan hyllylle.

Inspiraatiota maustamiseen suomalaiset etsivät ehdottomasti eniten netin ruokasivustoilta (47 %). Myös lehdet sekä vanhat kunnon keittokirjat pitävät pintansa inspiraatiopulan iskiessä, etenkin vanhemmalla väestöllä – jopa 29 prosenttia kaikista suomalaisista käytti perinteisiä keittokirjoja apunaan. Nuoret taas luottavat ystäviin ja läheisiin, sekä sosiaalisen median vaikuttajiin hakiessaan vaikutteita ruuanlaittoon ja maustamiseen. Meira, maustamisen johtavana asiantuntijana, haluaakin olla osana rohkaisemassa, inspiroimassa ja kannustamassa suomalaisia kohti maukkaampaa ruuanlaittoa. Tuoreiden mausteiden ilosanomaa on pyritty levittämään kuluttajille niin Hanna Gullichsenin kanssa aloitetun asiantuntijayhteistyön, tutorial-videoiden, sesonkimausteiden kuin reseptien jakamisenkin avulla.

Tuttu tuotemerkki sen olla pitää

Mausteiden tärkein valintakriteeri kaupan hyllyllä on tuttu ja turvallinen tuotemerkki (43 %). Myös hinnalla (39 %) sekä ruuan reseptiikalla (32 %) on suomalaisille huomattava merkitys. Lisäksi joka viidennelle suomalaiselle ostopäätökseen vaikuttaa maustevalmistajan kotimaisuus ja alle 25-vuotiaista jopa 30 prosenttia mainitsi läheisten suositukset merkittäväksi ostopäätökseen vaikuttavaksi tekijäksi. Vanhempi väestö taas kiinnittää huomiota pakkausmateriaaliin, sekä ennen kaikkea suolan määrään mausteissa.

Myös tuotteen alkuperällä on suomalaisille merkitystä – jopa 70 prosenttia suomalaisista pitää kotimaisuutta tärkeänä yrttimausteissa. Meira tuokin nyt kauppojen hyllyille kotimaista alkuperää olevan piristävän yrttiuutuuden, nokkosrouheen. Se on mineraalirikas terveyspommi, jonka pehmeä ja metsäinen maku sopii hyvin suomalaiseen makumaailmaan, ja sen käyttömahdollisuudet ovat laajat. Ihmisiä yhä enemmän kiinnostavat alkuperä, vastuullinen tuotanto sekä moninaiset käyttömahdollisuudet ovatkin otettu huomioon Meiran premium -sarjan muissa uutuuksissa: Keväällä lanseerattu sarja kattaa laadukkaan valikoiman vastuullisuussertifioituja luomumausteita, joiden joukosta löytyvät muun muassa kansan suosikki, mustapippuri ja toisaalta makunystyröitä jakavat kurkuma sekä inkivääri.

*Tutkimus toteutettiin Bilendi Finlandin verkkopaneelissa lokakuussa 2020. Kyselyyn vastasi 1000 täysi-ikäistä (18-75-vuotiasta) suomalaista.