Meiran maustetehtaalla Vallilassa tunnetaan suomalaisten maustamisen tavat ja trendit. Maustetehtaan historia alkaa jo vuodesta 1915, ja tänä päivänä Meira on mausteiden markkinajohtaja* ja suomalaisten suosikkimerkki**.

Vuonna 2021 suomalaiset maustoivat ahkerasti kotona, vaikka vuonna 2020 koronan tuoma kasvupiikki taittuikin. Suola ja mustapippuri sekä erilaiset valmiit mausteseokset ovat suomalaisen keittiön kivijalka.

”Suomalaiset ruuanlaittajat arvostavat maustamisen helppoutta erilaisten seosten avulla. Myydyimmät maustetuotteet ovat jauhelihamauste ja grillausmauste, mikä kertoo toisaalta mausteseosten helppoudesta, mutta myös jauhelihan suosiosta raaka-aineena. Broilerin maustamiseen tarkoitetut seokset ovat myös hyvin suosittuja. Erityisesti minua kuitenkin ilahduttaa se, että kalan maustamiseen tarkoitetut seokset ovat päässeet top-nousijoiden listalle”, toteaa Meira mausteiden tuoteryhmäpäällikkö Juha Wathén.

Myös perunamauste ja erilaiset perunakuorrutteet olivat suosittuja – mausteryhmistä juuri perunakuorrutteet kasvoivat eniten. Erilaisia perunaruokia haetaan myös hakukoneissa paljon, esimerkiksi lohkoperunoiden reseptin haut ja reseptisivun liikenne ovat nousseet satoja prosentteja.

Meira tutki suomalaisten maustamistottumuksia ja tapoja lokakuussa 2020*. Tutkimuksen mukaan makumaailmoista kiinnostavat eniten italialainen keittiö sekä meksikolainen, thai- tai kreikkalainen makumaailma. Tämä näkyy Meiran 2021 myyntitiedoissa myös – yrtit ja yrttiseokset pitävät pintansa, ja mm. Välimeren yrttiseos sekä Yrttimauste valkosipulinen olivat top10 nousijoiden joukossa.

Viime vuosina paljon puhututtaneen chilin kasvu on taittunut. Chileilla on melko pieni osuus mausteiden kokonaismyynnistä, n. 2% myydyistä kiloista. Hittimausteista kurkuman ja varsinkin inkiväärin myynti ovat kasvaneet edelleen, vaikka kokonaismyynti onkin vielä pientä. Inkivääriä käytetään paljon aasialaistyyppisten ruokien, jälkiruokien ja leivonnaisten maustamisessa.

Meiran tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista kokevat olevansa maustajina kokeilevia (54%) ja lähes puolet perinteisiä (42%) – suomalaisten maustamistottumukset ovat siis hyvin jakautuneita. Kokeilevia maustajia kokivat olevansa erityisesti nuoret (18-24v), perinteisiä taas vanhemmat ikäluokat (65-74v).

Mausteen valinnassa painavat eniten tuotemerkin tuttuus (43% vastaajista piti tätä vaikuttavana tekijä mausteen valintaan ostotilanteessa), mausteen hinta (39%) ja ruuan reseptiikka (32%). Myös suolan määrällä mausteseoksessa on väliä (29%).

”Kannamme huolta suomalaisten liiallisesta suolansaannista, ja olemmekin kehittäneet laajan sarjan mausteseoksia, joihin ei ole lisätty suolaa. Me ostamme myös raaka-aineista aina tuoreinta satoa, joka takaa sen, että mausteissamme todella on makua. Suolan jokainen voi sitten lisätä itse oman makunsa mukaan”, toteaa Wathén.

Maustemyynti on suhteellisen tasaista vuoden ympäri, mutta muutamat sesongit näkyvät kuitenkin myös maustetehtaalla. Erityisesti pääsiäinen sekä joulu nostavat myyntiä. Sesongit näkyvät myös hyvin hakukone-sanahakujen määrässä. Esimerkiksi alkuvuodesta haetaan paljon terveelliseen ja kevyeen arkiruokailuun ja kesällä grillaukseen ja satokauden tuotteisiin liittyviä reseptejä. Syksyllä nousevat mm. sieni- ja riistareseptit, ja jouluna esimerkiksi uunipuuro- tai jouluhalko -reseptit.

Lisätietoa: 
Juha Wathén
Tuoteryhmäpäällikkö, maustamistuotteet
+358405447791
[email protected]

 

* Nielsen home panel päättyen 28.3.2021
** Meira Brand Health -tutkimus lokakuu 2021, ToinenPhd. 300 täysi-ikäistä (18-69-vuotiasta) suomalaista.
*Tutkimus toteutettiin Bilendi Finlandin verkkopaneelissa lokakuussa 2020. Kyselyyn vastasi 1000 täysi-ikäistä (18-75-vuotiasta) suomalaista.