Perinteisen Kulta Katriinan tuoteperhe laajenee uusilla Kulta Katriina Plus -tuotteilla. Runsaskofeiininen Kulta Katriina Plus BOOST ja kofeiiniton Kulta Katriina Plus RELAX on kehitetty hyvinvointia tukevia kahvitrendejä ja asiakkaiden toiveita kuunnellen. Vastuullisesti tuotetut, Vallilassa paahdetut suodatinkahvit tuovat esiin kahvin ominaisuudet uudella tavalla. Samalla koko Kulta Katriina -tuoteperheen markkinoinnissa otetaan harppaus uuteen suuntaan rajojakin rikkovan ohjaaja-valokuvaaja Viivi Huuskan kanssa.

– Halusin luoda tarinoita, joissa värikäs ja eloisa maailma yhdistyy suomalaisten vannomaan kahvikulttuuriin. Tuntui ihanalta päästä kuvittamaan jotain näinkin suomalaisromanttista ja nyrjäyttää se hetkellisesti. Uusi sävy ja rohkeus tuovat Kulta Katriinaan mielestäni uutta kosketuspintaa ja brändin ihanasti lähemmäksi tätä päivää – kuitenkin klassisuuden säilyttäen, uudet mainokset ohjannut Viivi Huuska kuvailee.

Koska uudet Kulta Katriina Plus -tuotteet on kehitetty nuorten aikuisten tarpeita ajatellen, halutaan myös viestinnällä puhutella ennen muuta heitä.

– Viivi Huuskan videot nostavat mainiosti esiin kahvin merkityksen suomalaisten arjessa tuoreella ja huumoripitoisella kulmalla. Meiralle on tärkeää pysyä suomalaisen kahvinjanon pulssilla, ja tämän pitää myös välittyä kuluttajille, myynti- ja markkinointijohtaja Harry Skön tiivistää.

Uudet mainokset on suunnitellut Folk Finland ja toteuttanut tuotantoyhtiö Directors Guild ohjaaja Viivi Huuskan kanssa.

Suomalaisen kansallisjuoman suosikki vaihtumassa

Suomalaisten ykköskahvilistalla Kulta Katriina kirii kovaa vauhtia ollen nyt vahva kakkonen. Sen markkinaosuus oli 2019 päättyessä ennätyskorkea 25,5 %, kun Juhla Mokan osuus oli 40,7 %[1]. Kulta Katriinan markkinaosuus onkin kasvanut huomattavasti kymmenen vuoden takaisesta 15,4 %:sta**. Lisäksi ostavien kotitalouksien määrä on jatkuvasti kehittynyt (+34 000 uutta ostavaa kotitaloutta vs. v. 2019). Kulta Katriinaa ostaa nyt lähes puolet kotitalouksista, eli 46 %[2]. Kulta Katriinan 2010-luvulla laajentunut tuotevalikoima, sen asema mm. Suomen ostetuimpana luomukahvina2 sekä puhutteleva mainonta ovat herättäneet myös alle 49-vuotiaiden kiinnostuksen, ja tätä imua halutaan nyt vahvistaa.

Kulta Katriina on kahvimarkkinan ykköspaikan entistä äänekkäämpi haastaja. Brändin aktiivinen ja monipuolinen kehittäminen sai uutta puhtia 2010-luvulla. Mainostoimisto Folkin luoma mainonnan konsepti Suomalaisen kahvikulttuurin puolesta™ on ansiokkaasti herätellyt suomalaisten tunteita aina vuodesta 2016, jolloin se myös sai Effie Shortlistauksen tunnustuksen. Yksi mainonnan synnyttämistä, elämään jääneistä lentävistä lauseista on ”suomalaisia ei herätä kello, vaan kahvi”.

– Kulta Katriina jatkaa työtään suomalaisen kahvikulttuurin puolesta™, kun se tänä keväänä tuo markkinoille toiminnallisia kahviuutuuksia; kofeiinirikkaan Kulta Katriina Plus BOOSTin ja kofeiinittoman Kulta Katriina Plus RELAXin. Päivittyneen mainonnan linjan avulla uskomme Kulta Katriinan viestin tavoittavan aiempaakin paremmin kaupunkilaisen kohderyhmän ja tuovan uutta kiinnostavaa kulmaa siihen, miten puhumme suomalaisesta kahvikulttuurista, markkinointipäällikkö Heidi Päiväniemi tiivistää.

Lisätiedot
Markkinointipäällikkö Heidi Päiväniemi, 040 743 7850, [email protected]

[1] 2010 lähde: Nielsen kuluttajapaneeli, kahvimarkkina volyymissa, YTD päättyen 7.11.2010

[2] 2019 lähde: Nielsen kuluttajapaneeli, 52 vkoa päättyen 29.12.2019