Gluteeniton leivonta

Gluteenitonta ruokavaliota noudattava ei käytä vehnää, ruista tai ohraa eikä näitä viljoja sisältäviä elintarvikkeita. Monille sopii kaura, mutta sekin on hyvä aina varmistaa. Hurmaavat juhlaherkut syntyvät helposti myös gluteenittomista raaka-aineista. 

Lisää makua pähkinöistä ja siemenistä

Makua gluteenittomaan leivontaan antavat pähkinät, mantelit, rusinat sekä yrttimausteet. Ripottele leipien pinnalle unikon-, auringonkukan- tai kurpitsansiemeniä. Pullan voi koristella esimerkiksi mantelirouheella tai kaneli-sokeriseoksella.

Kokeile glueenittomaan leivontaan:

Mantelijauhe – Maukas ja runsaskuituinen mantelijauhe ei muodosta itsessään sitkoa, joten kohottamiseen tulee käyttää leivinjauhetta ja esimerkiksi psylliumjauhetta lisäsitkoa antamaan.

Pähkinäjauhe – Erilaisilla pähkinäjauheilla, kuten hasselpähkinäjauheella, voi korvata osan jauhoista ja saada aikaan erilaisia, herkullisia makuvivahteita. Voit valmistaa itsekin pähkinä- ja mantelijauhoja hienontamalla pähkinöitä tehokkaalla tehosekoittimella.

Kookoshiutale – Luonnostaan hieman makea kookos sopii mainiosti gluteenittomaan leivontaan. Kookoshiutaleita voi hienontaa tehosekoittimessa leivontaa varten. Näin saatua jauhetta käytetään mantelijauheen tapaan tai niiden kanssa. Kookos turpoaa kosteiden ainesten kanssa, joten määrällisesti sitä tarvitaan alle puolet normaalijauhoista. 

Vinkkejä gluteenittomaan leivontaan:

1. Puhdista kaikki gluteenittomien tuotteiden kanssa kosketuksiin joutuvat pinnat perusteellisesti.

2. Käytä raaka-aineiden käsittelyssä ainapuhtaita välineitä ja astioita.

3. Kokeile rohkeasti erilaisia gluteenittomia jauhoja, jotta opit miten eri jauhot käyttäytyvät ja minkälaisiin resepteihin ne sopivat parhaiten. Voit käyttää leivonnassa kaurajauhoja, tattarijauhoja, riisijauhoja, maissijauhoja, soijajauhoja tai perunajauhoja.

4. Valmista oma gluteeniton jauhoseos sekoittamalla esimerkiksi tattarijauhoja, mantelijauhetta, psylliumkuitua ja ksantaania.

5. Kauniisti kohoava leivonnainen syntyy, kun lisäät ohjeeseen hieman enemmän leivinjauhetta ja jotain hapanta, kuten sitruunamehua tai omenaviinietikkaa.

6. Öljyä kädet leipoessa, niin gluteenittomat taikinat eivät tartu käsiin.