Leivontabuumi jatkaa kasvuaan ‒ trendeistä huolimatta suosikin paikkaa pitää pulla

Kotona tehdyt leivonnaiset tuoksuvat jopa kolmessa neljästä suomalaiskodista, selviää Meiran teettämästä kyselytutkimuksesta. Vaikka erilaiset ruokavaliot ja -trendit ovatkin yleistyneet, on suomalaisten kotileipurien bravuuri yhä perinteinen pulla. Markkinoiden suosituimman leivontatuotesarjan ilme on uudistunut, ja jatkossakin Meiran leivonta- ja koristelutuotteet tunnistaa iloisen pinkistä värimaailmasta ja Itse tekemällä tulee ihanaa! - tunnuksesta.

Kotona leipominen on suosittua ajanvietettä suomalaiskodeissa: jopa 77 % suomalaisista leipoo vähintään silloin tällöin 1). Vaikka erilaiset ruokavaliot maidottomasta vehnättömään ovatkin nyt pinnalla, on suosituimpien kotileivonnaisten kärki yllättävän perinteinen: pulla, leipä sekä suolaiset piirakat.  Esimerkiksi pullaa kertoo leipovansa useimmiten 40 % Meiran kyselyyn vastanneista.

‒ Perinteiset leivonnaiset eivät näytä olevan katoamassa mihinkään, mutta niiden rinnalle on tullut paljon uutta. Esimerkiksi terveellisyys ruokatrendinä näkyy myös leivonnassa: gluteenittomuus, pähkinät ja siemenet, kasvikset leivonnassa sekä sokerin välttäminen näkyvät monissa suosikkiresepteissä 2), maustamistuotteiden tuoteryhmäpäällikkö Johanna Martikainen Meiralta kertoo.

Itse tehtyä arvostetaan

Kun puhutaan leipomiseen ajavista syistä, ovat perinteiset arvot ovat jossain määrin yhä tiukassa. Lähes puolet suomalaisista haluaa tarjota vieraille mieluummin itse leivottuja kuin kaupasta ostettuja leivonnaisia. Niinkin usealla kuin joka kuudennella omaan leipomisintoon vaikuttaa se, että oma äitikin on aikanaan leiponut.

‒ Leivontabuumi on jatkanut nousuaan jo vuosien ajan, mikä näkyy meilläkin tasaisesti kasvavana leivontatuotteiden myyntinä. On ilahduttavaa, miten monessa suomalaiskodissa leivotaan itse: onhan leipominen parhaimmillaan iloista yhdessä tekemistä, ja itse tekemällä saa pöytään juuri sellaisia herkkuja kuin haluaa, Martikainen toteaa.

Laadukkaita tuotteita ja inspiraatiota leivontaan

Meira on pitänyt leivontatuotteissa markkinajohtajan paikkaa niin brändin tunnettuudessa, preferenssissä kuin ostotiheydessäkin jo useiden vuosien ajan. Meira leivontasarjan uusittu ilme on iloisen pinkki, ja tuotteiden nimet on kommunikoitu pakkauksissa selkeästi; näin kiireinenkin kuluttaja löytää kaipaamansa tuotteen helposti hyllystä.

Meira leivontasarjasta löytyy tuotteet niin perinteisille kuin trendejä seuraavillekin leipojille:

Toimme valikoimaamme vastikään esimerkiksi gluteenittomaan leivontaan sopivasta mantelijauheesta suuremman, 200 g pakkauskoon, Martikainen kertoo.

Kotileipureille Meira tuo laadukkaiden ja luotettujen tuotteidensa lisäksi inspiraatiota leivontaan yhteistyössä Kinuskikissa-blogin kanssa. Uusia reseptejä julkaistaan säännöllisesti sekä Kinuskikissan blogissa että Meiran reseptipankissa, meira.fi/leivonta.

1) Meiran kyselytutkimus: Maustaminen ja leivonta suomalaisissa kodeissa 01/2017, N=1000 / M3 Research
2) Makeryn Trendikatsaus 2016

 

Lisätiedot
Meira, tuoteryhmäpäällikkö Johanna Martikainen, p. 020 744 3513, johanna.martikainen [at] meira.fi
Viestintätoimisto Akvamariini Porter Novelli, p. 09 241 0072, linda.pynnonen [at] akvamariini.fi