Harvinaista logistiikkaosaamista pääkaupungin ytimessä

Meiran tehdaskiinteistössä Helsingin Aleksis Kiven kadun ja Sturenkadun risteyksessä on paahdettu kahvia ja pakattu mausteita pian sadan vuoden ajan. Vilkkaalla kaupunkialueella sijaitseva tehdas on pääkaupungin ja koko maankin mittapuulla harvinaisuus ja vaatii erityistä osaamista sekä talon sisäisen että ulkoisen logistiikan suhteen.

Haastavat lähtökohdat

Meiralta Vallilasta lähtee suomalaisiin ruokapöytiin vuosittain noin 13 miljoonaa kiloa kahvia ‒ mausteita, ketsuppia, sinappia ja pähkinöitäkin yli 450 eri tuotenimikkeen verran. Katutason alla sijaitsevilta lastauslaitureilta lähtee ulkoilmaan yli 20 kuormaa päivässä.

Lastausalueelle mahtuu kerrallaan viisi autoa, eikä autoille ei ole vilkkaasti liikennöidyillä ympäryskaduilla juurikaan odotusalueita. Saapuvan ja lähtevän tavaran hallinta näin haastavassa ympäristössä vaatiikin erityistä taitoa ja paneutumista niin Meiralta kuin tavaran kuljettajilta. Haastetta aikatauluissa pysymiseen tuovat lähialueiden rakennustyömaiden aiheuttamat poikkeusjärjestelyt liikenteessä sekä talvikaudella lumipenkkojen vuoksi entisestään kapenevat ajoväylät.

Oman lisänsä logistiikkapalapeliin tuo Meiran toimiala:

‒ Vähittäiskaupan kanssa toimittaessa logistiikan aikataulut muodostuvat ja konkretisoituvat vain vuorokauden syklillä. Päivän päättyessä meillä ei välttämättä ole täysin selkeää kuvaa seuraavan päivän tilauksista: asiakkaat tekevät monesti vielä aamusta pikatilauksia, jos esimerkiksi kampanjassa oleva kahvi uhkaakin loppua, kertoo Meiralla lähtevän tavaran logistiikasta vastaava Merja Immonen.

Aamuisin Meiran logistiikkaosaajien koneilla odottaa siis kirjaimellisesti palapeli, jota on lähdettävä ratkomaan siltä istumalta, jotta kauppojen kaipaamat tuotteet saadaan vielä saman päivän aikana matkaan.

Aikataulutusta päivä kerrallaan

Meiran tehdaskiinteistössä sijaitsee yrityksen kahvipaahtimon ja maustepakkaamon lisäksi myös suuri osa tehtaan varastotiloista – sekä raaka-aineille että valmiille tuotteille. Logistiikan on näin ollen toimittava myös tehtaan seinien sisällä, jotta oikeat tuotteet odottaisivat lastausta oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Varastonkiertonopeus on suuri useimpien tuoteryhmien kohdalla:

‒ Joskus on jopa käynyt niin, että tavara on jo myyty siinä vaiheessa, kun se saadaan tuotannosta valmiina ulos, Immonen kertoo.

Kaupan päässä tuotteiden menekkiä on haastava arvioida etukäteen, mikä näkyy Meiralla nopeasti elävänä aikatauluna niin tuotannossa kuin logistiikassakin.

‒ Erityisesti tämä näkyy suosituimmissa tuotteissamme, kuten Kulta Katriina Perinteisessä. Joulun ja juhannuksen alla meillä valmistetaan ketsuppia ja sinappia kahdessa tai jopa kolmessa vuorossa, ja kuivamausteissa joulusesonki vaikuttaa tiettyjen tuotteiden, kuten kanelin, kardemumman ja neilikan tilausmääriin, Immonen luettelee.

Vaikeudet osataan kääntää voitoksi

Vaikka tehtaan keskeinen sijainti tuottaakin logistiikan näkökulmasta lähinnä haasteita, on se meiralaisille silti myönteinen seikka.

‒ Tänne on helppo tulla mistä päin vain, ja keskellä eläväistä Vallilaa on piristävää saada työskennellä, Immonen kertoo.

Haastavista olosuhteista selvitään Meiralla toimivien ja vakiintuneiden yhteistyökumppanuuksien sekä oman henkilöstön ammattitaidon ansiosta.

‒ Tässä työssä ei pärjäisi, jos ei sietäisi odottamattomia tilanteita tai päivien isoakin vaihtelevuutta. Onhan se mahtava onnistumisen tunne, kun vielä aamulla päivän kulku oli vielä ihan auki, mutta työpäivän päätteeksi voi katsoa viimeisen kuorman lähtevän aikataulussaan ovista ulos, Merja Immonen kiteyttää.

 

Lehdistötiedote